اگرچه برای همه انواع نوشتهها، مشخصات و ویژگیهای واحد و معینی نمیتوان ذکر کرد، با این حال در یک پایان نامه یا گزارش علمی باید نکات و موارد کلی که در این فصل ذکر میشود، بطور کامل رعایت شده باشد.
دقت کنید که پس از عنوان فصل باید حداقل توضیحی کوتاه در مورد موضوع نوشته شود و نمیتوان مستقیماً بعد از آن عنوان بخش را نوشت و همین طور پس از عناوین بخشها و زیربخشها.(مانند دستورالعمل حاضر)
اگرچه برای همه انواع نوشتهها، مشخصات و ویژگیهای واحد و معینی نمیتوان ذکر کرد، با این حال در یک پایان نامه یا گزارش علمی باید نکات و موارد کلی که در این فصل ذکر میشود، بطور کامل رعایت شده باشد.
دقت کنید که پس از عنوان فصل باید حداقل توضیحی کوتاه در مورد موضوع نوشته شود و نمیتوان مستقیماً بعد از آن عنوان بخش را نوشت و همین طور پس از عناوین بخشها و زیربخشها.(مانند دستورالعمل حاضر)
مشاوران ایران همیار شما در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
1.1 برخورداری از غنای علمی
یک پایان نامه باید پیش از هر چیز بهلحاظ علمی از غنای لازم برخوردار باشد. یعنی هدف و پیام روشنی داشته باشد و از پیشزمینه علمی، بیان دلایل علمی، ارجاعات مورد نیاز و نتیجهگیری شفاف بهره ببرد.
1.2 ارجاع بهموقع و صحیح به منابع دیگر
هر جملهای که در یک پایان نامه نوشته میشود یا یک جمله کاملاً بدیهی است یا باید دلیل آن بیان شود و یا اینکه باید به منبعی که آن موضوع را نقل یا اثبات کرده، ارجاع داده شود. اگر مطلب یا گفتاری از منبعی عیناً در گزارش نقل میشود، باید آن مطلب داخل گیومه قرار گیرد و با ذکر ماخذ و شماره صفحه، به آن اشاره گردد.
1.3 سادهنویسی
سادگی از ضروریات یک نوشته است. نویسنده باید ساده، روان و در عین حال شیوا و رسا بنویسد و عبارات مبهم، جملات پیچیده و کلمات نامأنوس در نوشته خود بهکار نبرد. اگر چه افراط در این امر نیز، به شیوایی نوشته صدمه میزند. بهکارگیری لغات و اصطلاحات دشوار و دور از ذهن و عبارات و جملات نامنظم و مبهم موجب ایجاد اشکال در فهم خواننده خواهد شد.
برای سادهنویسی باید در حد امکان از بهکارگیری کلمات «میبایست»، «بایستی»، «گردید»، «بوده باشد» و مانند آنها که تکلفآور، غلط مصطلح و یا غیرشیوا هستند، بهجای «باید»، «است»، «شد» و مثل آنها، اجتناب شود. همینطور، «درجهت» نمیتواند جایگزین خوبی برای کلمه روانی مثل «برای» باشد. کلمات و جملات روان و ساده میتوانند اغلب مفاهیم را براحتی منتقل کنند.
دقت در تنظیم بندها (پاراگرافها) نیز کمک شایانی به روانی و سادگی فهم مطلب میکند. بندهای طولانی نیز مانند جملات طولانی میتوانند خستهکننده باشند و خواننده را سردرگم کنند. یک بند نباید کمتر از سه یا چهار سطر یا بیشتر از 10 تا 15 سطر باشد.
1.3.1 وحدت موضوع
نویسنده باید در سراسر نوشته از اصل موضوع دور نیافتد و تمام بحثها، مثالها و اجزای نوشته با هماهنگی کامل، پیرامون موضوع اصلی باشد و تاثیری واحد در ذهن خواننده القا کند.
1.3.2 اختصار
پایان نامه یا گزارش علمی باید در حد امکان، مختصر و مفید باشد و از بحثهای غیر ضروری در آن پرهیز شود. نوشتن مطالب ارزشمندی که هیچ ربطی به موضوع ندارد، فاقد ارزش علمی است.
1.3.3 رعایت نکات دستوری و نشانهگذاری
در سراسر پایان نامه باید قواعد دستوری رعایت شود و ارکان و اجزای جمله در جای مناسب خود آورده شود. همچنین رعایت قواعد نشانهگذاری سبب میشود که بیان نویسنده روشن باشد و خواننده به سهولت و با کمترین صرف انرژی مطالب را مطالعه و درک کند.
1.3.4 توجه به معلومات ذهنی مخاطب
نویسنده باید همواره مخاطب خود را در برابر خود تصور کند و با توجه به معلومات ذهنی مخاطب تمامی پیشنیازهای لازم برای درک مطالب مورد بحث را، از پیش برای مخاطب فراهم کند.
1.3.5 رعایت مراحل اصولی نگارش
هر کار علمی زمانی به بهترین شکل قابل انجام است که بر اساس یک برنامهریزی مشخص انجام شود. تهیه یک متن علمی با کیفیت نیز نیازمند برنامهریزی مناسب و اجرای منظم آن میباشد. مراحل نگارش را عموماً میتوان به ترتیب زیر درنظر گرفت:
• تهیه فهرستی از عناوین اصلی و فرعی که باید نوشته شود
• اولویتبندی و تعیین ترتیب منطقی فصلها و بخشهای گزارش
• گردآوری اطلاعات اولیه راجع به هر بخش و زیربخش
• تدوین مطالب جدیدی که باید به قلم نگارنده به گزارش اضافه شود
• ماشین(تایپ)کردن مطالب با رعایت کامل نکاتی که در این دستورالعمل آموزش داده میشود
رعایت نظم و ترتیب در اجرای مراحل سیستماتیک فوق هم فرآیند تهیه پایان نامه یا گزارش علمی را برای نگارنده آسان میکند و هم کیفیت نگارش را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.